I forbindelse med at skabe en tillidsfuld relation mellem
borger og sygeplejerske er det essentielt, at sygeplejersken besidder stærke
kommunikative og relationelle kompetencer. Dette skyldes, at det i høj grad er
gennem dialog med den enkelte borger, at tillid etableres. Tillid kan dermed
anses for værende fundamentet for en god relation mellem sygeplejerske og
borger, hvilket understøttes af følgende:
”[…]individual empirical studies clarify that trust[…]
plays an essential role in the individual nurse-patient relationship” (Dinç
& Gastmans,2013).
Uden tillid kan man argumentere for, at sygeplejerskens evne
til at tilbyde den enkelte borger den bedst mulige behandling forringes, da
tillid er en forudsætning for et succesfuldt samarbejde mellem de to parter (Jørgensen,2013;
Riis & Birkelund,2013). I samarbejdet bør patientens sundhed og velvære
danne centrum (Møller,2009). I dialogen med patienten bør man være bevidst om,
at der ikke nødvendigvis er overensstemmelse mellem sygeplejerskens og
borgerens sundheds- og sygdomsopfattelser. For at kunne tilbyde borgeren den
bedst mulige behandling, bør man sikre, at der tages udgangspunkt i en fælles
referenceramme for sundhed og sygdom. I modsat fald risikeres at sygeplejerske
og borger arbejder i to forskellige retninger, da deres mål i så fald vil være
forskellige. Ifølge Wackerhausen bør vejledningen
til borgeren fokusere på sundhedsfremme og tage udgangspunkt i individets
kulturelle og historiske variationer i mål og livsbetingelser (Møller,2009). Sygeplejersken
bør have dette i mente i dialogen med den individuelle borger.
Kommunerne har siden 2007 fået større ansvar mht.
forebyggelse af sygdom og sundhedsfremme (Sundhedsstyrelsen,2005). For at leve op til foranstående kan man argumentere
for, at sygeplejersken skal være i stand til skabe en tillidsfuld relation til
den enkelte borger. Dermed stilles øgede krav til sygeplejerskens kommunikative
og relationelle kompetencer. Med dette
menes ikke blot sygplejerskens bevidsthed om det verbale sprog, men i høj grad
også det non-verbale sprog. Brug af implicit kommunikation vil desuden kunne
svække relationen mellem sygeplejerske og borger, da borgeren ikke nødvendigvis
har den fornødne viden til at forstå budskabet med den implicitte kommunikation
(Mach-Zagal,2010). Dermed bør sygeplejersken kommunikere åbent og eksplicit, da
mangel herpå kan skade relationen til den enkelte borger og dermed hæmme muligheden
for at danne et reelt helhedsbillede af denne.
For at skabe en tillidsfuld relation mellem
sygeplejerske og borger, kan sygeplejersken i dialogen tage afsæt i teorien om
aktiv lytning. Aktiv lytning er baseret på teorier af Carl Roger, Tom Eide og
Hilde Eide (Jørgensen,2012) og er uddybet nærmere under fanebladet Kommunikation. I dialogen med borgeren
bør sygeplejersken være nærværende og bevidst om følgende:
(Jørgensen,
2014).
Desuden
viser en række studier, at borgere tillægger kontinuitet i personale, der har
kontakt med borgeren stor betydning (Green et al.,2014). Deraf kan man
argumentere for, at dette er endnu en forudsætning for etablering af en
tillidsfuld relation. I sygeplejeklinikken bør man være opmærksom på dette, da
det kan bidrage til at skabe et bedre helhedsbillede af den enkelte borger.
Relationen
mellem sygeplejerske og patient vil altid være asymmetrisk, da patienten
behøver hjælp og sygeplejersken har faglig autoritet til at hjælpe patienten
(Roos,2013). Desuden har sygeplejersken en faglig viden, som bidrager til asymmetrien
i relationen med borgeren. I
mødet med borgeren bør sygeplejersken være bevidst om ovenstående: selvom
relationen altid vil være asymmetrisk, kan sygeplejersken via anerkendende
dialog styrke den tillidsfulde relation og bidrage til, at denne bliver mere
ligeværdig. Her kan man med fordel medtænke Foucaults tese vedr. magt, da han
var af den opfattelse, at magt viser sig i form af diskurser (Glinsvad,2013).
”Sundhedsdiskursen [udøver] magt …[ved] at den italesætter sundhed som det normale”
(Glinsvad, 2013. s.764). Sygeplejersken bør være bevidst om dette, hvis hun/han
ønsker at skabe en tillidsfuld relation til den enkelte borger. Med foranstående
i mente bør sygeplejersken også være påpasselig med ikke at stigmatisere den enkelte
borger. Her bør man være bevidst om, at der ikke nødvendigvis er overensstemmelse
mellem borgerens selvbillede og sygeplejerskens opfattelse af borgeren:
”Vores selvopfattelse behøver ikke nødvendigvis være lig med
den opfattelse, andre har af os” (Renolen, 117).
En afklaring af
dette kan udelukkende ske via dialog med borgeren. Ovenstående vedr.
stigmatisering og selvbillede er uddybet i fanebladet stigmatisering og individets selvopfattelse. Det er essentielt for relationen, at sygeplejersken er i stand til
at forvalte førnævnte magt på en måde, som er hensigtsmæssig for borgerens
fysiologiske, psykologiske og sociale velbefindende. Her er bevidsthed om
eventuelle uoverensstemmelser mellem sygeplejerskens og borgerens sundheds- og
sygdomsopfattelser af væsentlig betydning for etablering af en tillidsfuld
relation. Endvidere bør der tages udgangspunkt i individet. I denne forbindelse
bør man eksempelvis medtænke temporalitet. Det er dermed vigtigt, at man er
aktivt lyttende og ikke negligerer borgerens værdier og behov. I modsat fald
kan der opstå mistillid, hvilket vil påvirke relationen mellem sygeplejerske og
borger negativt. Man kan argumentere for, at borgerinddragelse i
behandlingsforløb kan styrke relationen mellem sygeplejerske og borger. Borgerinddragelse
er desuden fremhævet i Den Danske Kvalitetsmodel, de sygeplejeetiske
retningslinjer og sundhedsloven (Jørgensen,2013; Sygeplejeetisk Råd,2014; IKAS).
Foranstående antyder, at borgerinddragelse har stigende betydning i det danske
sundhedsvæsen. Dette understøttes desuden af det faktum, at brugertilfredshed
med inddragelse i behandlingsforløb/plejeforløb i stigende grad anvendes til
vurdering af kvalitet i det danske sundhedsvæsen (Jørgensen,2013).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar