Igennem
bloggens teori-fanebladen vil du ofte finde noget, som handler om eller leder
til en kommunikativ vinkel eller handling. Dette sker fordi vi antager ud fra
problemstillingen at kommunikation er et vigtigt redskab i sygeplejeklinikken.
Specielt når man ønsker at få et helhedsbillede af borgeren. Vi har valgt, at
dette faneblad handler om generel kommunikation, og hvordan teorien bag en god
kommunikation, imellem sygeplejerske og borger, er. Dette er også for at finde
ud af hvordan man gennem kommunikation opnår en god relation.
(Det
etiske aspekt i kommunikation vil du kunne se under fanebladet ”Etik”).
Ifølge
Kim Jørgensen består kommunikationsteoretiske tilgange af aktiv lytning,
spørgsmål og gensvar. Den teoretiske tilgang kan benyttes under og til at
planlægge kommunikation med et hjælpetrængende menneske. (Jørgensen, 2014, p. 87)
Disse
dele af den kommunikationsteoretiske tilgang vil blive gennem gået meget kort
herunder:
Aktiv
lytning: Anvendes ved at den sundhedsprofessionelle viser interesseret i og
anerkender at den hjælpetrængendes følelser er vigtige, og ser denne som en
person, uden at negligerer situationen, som den hjælpetrængende er i.
Fundamentet for aktiv lytning findes i en gensidig indlevelse og nysgerrighed
og kan hjælpe den hjælpetrængende til forståelse, indsigt og mestring af sit
sundhedsproblem. Aktiv lytning kan inddeles i to: Det nonverbal sprog og det
verbale sprog. Den inddeling kan du se på figuren nedenunder. (Jørgensen, 2014, p. 87-95)
Gensvar:
I Kim Jørgensens bog Kommunikation – for
sundhedsprofessionelle beskriver han gensvar, som noget der kan bruges til
at afdække eller forstærke kommunikation med åbne eller lukkede spørgsmål. Gensvar
kan opdeles i 6 modeller, som kan bruges af den sundhedsprofessionelle til at
styre samtalen, hvor man kan få afdækkende og uddybende svar fra den
hjælpetrængende, men ligeledes kan gensvarsmodellerne bruges ved at tildække,
hvis man sanser, at det er for overvældende for den hjælpetrængende. Der kan
kun være tale om hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige gensvar. Dette må vurderes
ud fra situationen/kontekst, og om samtalen hæmmes eller befordres. Således vil
gensvarsmodellerne være brugt på en etiks måde og skabe en tillidsfuld relation.
(Jørgensen, 2014, p. 95-100)
De
seks gensvars typer vil du kunne se i figuren herunder, som er lavet med
inspiration fra bogen, hvor de er markeret med fed skrift. (Jørgensen, 2014, p. 95-100)
Gensvaret benyttes gennem:
|
Formål:
|
|
Udvidende
gensvar
|
Hvem, hvad, hvorfor, hvordan osv., altså
hv-spørgsmål.
|
Udforske tanker og erfaringer
Hjælpe med at klargøre og finde mening
|
Afgrænsende
gensvar
|
Spørgsmål som kun kan besvares med ja
eller nej.
|
Beskærer reaktionen på gensvaret.
Kan bruges til at holde samtalen i en
fast retning.
Sundhedsprofessionelle bestemmer
relevansen af information og tager ansvar for samtalens retning.
|
Kognitive
gensvar
|
Udveksling af faktuelle oplysninger.
Fx personnummer, adresse, faktuel information
om undersøgelser og behandling.
|
Snakke om faktuelle ting, sags- og
vidensforhold.
Ikke rettet mod følelser.
|
Affektive
gensvar
|
Spørgsmål som giver den hjælpetrængende
mulighed for at forholde sig til følelsesmæssigt og bearbejde en situation.
|
Fastholde og erkende at den
hjælpetrængendes følelser giver indsigt. Fokus sættes på herpå.
|
Konfronterende
gensvar
|
Konfronterende med blik på tanker,
følelser omkring kommunikation.
|
Er risikofyldt – kan påvirke
tillidsforholdet.
For at hører hvad den hjælpetrængende
mener, tænker og føler om det der sker i kommunikationen.
Den sundhedsprofessionelle bør gennem en
etisk bevidsthed bruge denne gensvarsmodel for at fremme kontakten og ikke
kontrollere den anden.
|
Tildækkende
gensvar
|
Svar som befrier den hjælpetrængende for
at forholde sig til følelser, som er for overvældende eller belastende.
|
Risikofyldt, da den
sundhedsprofessionelle kan komme til at tilslører, negligere, afvise,
bagatellisere noget af betydning for den hjælpetrængende.
Kan være gavnligt hvor den
sundhedsprofessionelle vil imødekomme bekymringer som den hjælpetrængende
bringer op.
|
Ved
hjælp af Kim Jørgensen beskrivelse af kommunikationsteoretiske tilgang, kan det
ses, at det er den sundhedsprofessionelles ansvar at sørge for at samtalen er
hensigtsmæssig ved at bemærke, hvordan den hjælpetrængende reagerer på de
forskellige spørgsmål via aktiv lytning. På den måde kan man skabe en
tillidsfuld relation, og skal respektere hvad der er vigtigt for den
hjælpetrængende og respektere blufærdighed og privathed, når den
hjælpetrængende bruger tildækkende svar. Gensvaret skal altid overvejes ud fra
et etisk aspekt, og gennem et etisk skøn. (Jørgensen, 2014, p. 99-100)
(Se
mere om det etiske aspekt under fanebladet Etik).
Vi
ved derfor nu at få en tillidsfuld relation med borger i sygeplejeklinikken, at
man er nød til, som sundhedsprofessionel at benytte sig af denne kommunikationsteoretiske
tilgang. For at få mest mulig information om borgeren vil det være en fordel at
benytte sig af disse gensvarsmodeller, alt efter hvilken information man
ønsker, men det er også meget vigtigt at respektere, hvis en borger svare
tildækkende, for at bevare den tillidsfulde relation.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar