Vi valgt, at det er relevant, at se på hvilken betydning
har magt ift. borgeren. Vil der være en stor uligevægt i relationen mellem
borger og sygeplejerske, fordi relationen er underlagt nogle økonomiske rammer
– både i forbindelse med sårplejen, men også fordi at borger og sygeplejerske mødes
på en sygeplejeklinik og ikke i hjemmet?
Foucault beskriver magt som en kraft der kan påvirke, være
produktiv og har en effekt, og Foucault ligger, modsat andre magtanalytikere,
ikke vægt på hierarki eller dominans. Ligeledes er magtbegrebet ikke forstået i
positivt eller negativt kontekst. (Pedersen, 2010, p. 29)
Magt er ikke essentiel og magt er ikke konkret - hverken i
sted eller forhold, hvor den udøves. Magten kan deles op i to: Magtens
mikrofysik (magtens teknik, funktion og effekt på kroppen) og biomagten
(magtens teknik, funktion og effekt på livsprocessen). (Pedersen, 2010, p.
29)
I den blog vælger vi at lægge fokus på biomagten, da dette
magtbegreb beskriver måden hvorpå man kan påvirke og ser individer som et
biologisk væsen, som skal være sundt for at et samfund kan fungere, men også
ser det som en vigtighed at mennesket har livskvalitet.
Biomagtens paradigme er at søge at fremme livskvalitet,
sikkerhed og sundhed hos befolkningen. På denne måde sørges det for, at på
baggrund af menneskets biologiske træk, at skabe nyttige samfundsmedlemmer. På
den måde kan mennesket, set som en biologisk genstand, indgå i en magtstrategi
eller politisk kontekst. (Pedersen, 2010, p. 33)
Dette ser vi som relevant for vores case, da der står at
vores innovation skal tage hensyn til at sygeplejeklinikken er underlagt nogle
økonomisk rammer. Disse rammer er udstukket fra politisk side, hvilket viser at
Foucaults magtbegreb ”Biomagt”, rammer plet forstået som at sygeplejeklinikken
indgår i en politisk strategisk ordning. Dette
leder os hen på Jürgen Habermas og hans indflydelse på selvbevidstheden i den
danske sundhedssektor gennem hans samfundsteori; her vil vi lægge fokus på to
af Habermas’ begreber: System og livsverden.
Ifølge Jürgen Habermas kan samfundet ikke kun forstås
indefra. Altså ud fra aktørsiden (mennesket/individet). Det hermeneutiske
perspektiv er ikke nok til at kunne beskrive samfundets opbygning, da der også
skal et materielt fundament for at samfundet kan bestå. Dette kræver en
økonomiske kapital og en fysiske produktion, hvilket ifølge Jürgen Habermas er
”Systemet”. Systemet er domineret af det instrumentelle og det strategiske, dog
vil markedsmekanismen integrerer aktøren gennem dennes penge. Disse handlinger
udspringer af symbolske generaliserede medier som magt og penge, som sikrer en
systemintegrering. Dette reguleres af delsystemer, som er politiske og
økonomiske. Systemet fordrer altså, at samfundet indeholder en materiel
produktion og en reproduktion. Det politiske og økonomiske system er uafhængig
af enkelte aktører. Individets handlinger og morale har ikke betydning for
systemets funktionsevne. (Blok, Kaspersen, 2011, p. 78)
Samtidig vil Jürgen Habermas indfange det subjektive i
samfundet, hvilket han gør med begrebet livsverden. Dette begreb udspringer fra
hermeneutikken, fænomenologien og den sociale interaktionisme. På denne måde
kan man se samfundet fra aktørsiden (deltagerperspektiv). Det sikre en
handlingsdimension. Jürgen Habermas mener, de kommunikative handlinger er
baggrund for den sociale verden. De kommunikative handlinger er dog afhængig
af, at der en fælles implicit baggrundsviden. På denne måde kan kommunikative
handlinger koordinere, fundamentere og grundlægge de sociale og menneskelige
handlinger, som altså opstår på bagrund af en fælles kulturelt lageret viden og
igennem sproget. (Blok & Kaspersen, 2011, p. 76)
For at samfundet kan have en vedvarende karakter, skal
livsverden reproduceres, hvilket sker igennem kommunikative handlinger, som
Habermas inddeler i tre funktioner: 1) overførelse og fornyelse af
kulturel viden, 2) opretholdelse af solidaritet mellem samfundets medlemmer, 3)
personlig identitet udvikles gennem socialisationsprocesser. Gennem disse
tre funktioner skabes samfundets sociale integration. Den sociale integration
beskrives gennem en metodologi, som særligt vægter kommunikative handlinger og
samfundet som livsverden. Dette vil sige at samfundet og det sociale liv ses
fra aktørsiden og bestemmes ud af dennes tolkninger og forståelse af virkeligheden.
Livsverden har altså en symbolsk struktur og samfundets reproduktion vil
opretholde dette. (Blok & Kaspersen, 2010, p. 77)
Hvis vi antager at systemet er det styrende, vil vi
risikerer at vores borger vil forsvinde i dette, for der tages ikke hensyn til
det enkelte menneske. Aktøren er, som individ, ikke vigtig i systemet. Jürgen
Habermas mener dog at systemet ikke vil kunne fungere uden ”livsverden”. Disse
to begreb er afhængige af hinanden for at kunne opretholde og udvikle et
samfund. Livsverden kan ikke være styrende for samfundet, og systemet kan ikke
være det styrende for samfundet – disse to skal så vidt muligt være i balance.
Habermas problematisere dog dette i forhold til senkapitalismen. Ifølge
Habermas kolonisere systemet livsverden og balancen er forstyrret
- det instrumentelle og strategiske overskygger det kommunikative og følgeren
vil være at livsverden ødelægges. (Blok & Kaspersen, 2010, p. 78)
Habermas og Foucault problematisere altså nogle vigtige
punkter i forhold til individets betydning i et samfund. Magten, som samfundet
har over individet/aktøren, bliver vist gennem Foucaults biomagtbegreb, hvor
det er vigtigt at borgen er sund, har livskvalitet og er sikkert. Alt dette
skal ikke forstås, som kun værende til individets fordel – det skal være til
samfundets fordel. Ligeledes fortæller Habermas om systemets kolonisering af
livsverden hvor aktøren/individets opfattelse og sociale verden mister sin
betydning. Det er strategiske perspektiv i magtbegreberne viser sig både ved
Foucault og Habermas. Der ligger ofte en strategisk beslutning til baggrund for
en ændring i samfundsstrukturen, hvilket kan ses gennem kommunes mestrings
strategi.
Disse problematikker, som trækkes ud af Foucault og
Habermas, er meget relevante for den problemstilling, som vi har fået stillet
ud fra klinisk praksis. I problemstillingen bliver vi bedt om at tage hensyn
til at sygeplejeklinikken er underlagt økonomiske rammer, men ligeledes er der
fokus på, at man ikke ser helhedsbillede af borgeren, når denne kommer i
sygeplejeklinikken. Borgens hjem er ikke kendt, men ved at borgeren kommer i
sygeplejeklinikken, skulle der gerne være en økonomiske gevinst ved ikke at
skulle bruge ressourcer på at tage ud i hjemmet. Om dette er til borgerens
egen fordel vides ikke, men ud fra vores interview kan vi konkludere
at borgerne er tilfredse med at komme ud af eget hjem, og ind i sygeplejeklinikken.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar