Ifølge Jacob Birkler, cand. mag i
filosofi og psykologi, betyder ordet etik sædvane eller det vanemæssige og han
mener, at alle situationer kan siges at være etiske og at man aldrig helt vil
løsrive sig fra de værdier og normer som vi besidder. I nogle tilfælde kan der
i mødet med andre mennesker være tilfælde, hvor vores værdier kommer på spil på
grund af det andet menneske. Man forsøger at påvirke til et valg, som man
finder vigtig og livsnødvendigt, men at personen træffer et andet valg i
stedet. Dette valg kan have en altafgørende beslutning for personen. Her kommer
man ind på begrebet autonomi, som betyder selvbestemmelse eller selvstyre: altså
at man træffer sine egne beslutninger (Birkler, 2011). Autonomi afspejler sig i sundhedslovens
paragraf 16 stk. 2 som omhandler, at patienter har ret til at fravælge sig behandling.
Dette forudsætter, at patienten er fornuftshabil og er i stand til at tage
ansvar for sig selv og sine handlinger. (Kristensen, 2014)
I forhold til vores case om en ældre
kvindelig borger, står sygeplejersken i et etisk dilemma. Dette skyldes at
patienten afviser at modtage behandling mod sit sår på højre crus. Borgeren har
i flere år selv forsøgt at behandle såret og afhjælpe helingsprocessen, dog
uden held. Konsekvensen ved at borgeren ikke vil modtage behandling er, at
borgen kan miste sit ben ved amputation eller kan få sepsis, hvilket kan have
fatale følger. Som man ser det, kan borgerens beslutning om at fravælge sig
behandling have konsekvenser for både borgeren, men også sundhedsvæsenet. Dermed
er der stor sandsynlighed for, at borgeren bliver indlagt, og det påvirker
vores samfund og vores velfærdstat økonomisk.
Nedenfor uddybes sundhedslovens paragraf
16 stk. 2 som er nævnt i ovenstående.
Sundhedsloven: Jf. sundhedslovens paragraf 16. stk 2
har patienter ret til at fravælge behandling. Dog har sundhedspersonalet pligt
til at informere patienten om eventuelle konsekvenser ved at fravælge den
fornødne behandling. Sundhedspersonen skal derudover sikre sig, at patienten
har udtrykt sig klart og tydeligt om at frabede sig behandling. Patienten skal
være i stand til at tage ansvar for sig selv og være fornuftshabil. Generelt gælder
retten til at frabede sig behandling også for 15-17 årige, dog skal patienten
stadig være fornuftshabil og have viden om konsekvenserne. (ibid).
Udover sundhedsloven skal sygeplejersker
desuden orientere sig i de sygeplejeetiske retningslinjer. Dette har relevans
for den konkrete problemstilling, hvilket uddybes i fanebladene vedr. Smerter
og KRAM.
Vi har været ude at snakke med den sygeplejersken,
der har udleveret casen. Her fandt vi ud af, at sagen er en helt anden. Vi har
mødt borgeren fra casen og det viser sig, at borgeren får behandling på den
pågældende sygeplejeklinik og af samme sygeplejerske. Her er det så vi stiller
spørgsmål til, hvordan man kan forsøge at ændre borgerens mening om at modtage
behandling alligevel, for at finde ud af det tager vi udgangspunkt i de
sygeplejeetiske retningslinjer.
De sygeplejeetiske retningslinjer er en
vejledning i forhold til de etiske dilemmaer og problemstillinger, som
sygeplejersker kan udsættes for i mødet med borgere/patienter. For at få en
borger til at samarbejde og modtage behandling er det vigtigt, at sygeplejersken
via sin dialog med borgeren viser, at hun har et ansvar gennem sin faglighed og
kan yde omsorg. Sygeplejersken skal også vise respekt for borgerens autonomi og
samtidig sikre sig, at borgeren har viden om eventuelle konsekvenser, hvis
behandling fravælges. Hun skal ligeledes vise, at hun anerkender patientens
værdighed, integritet og sårbarhed til livet. Hvis sygeplejersken skal præge og
overbevise borgeren om at træffe det fornødne valg, skal hun have disse
ovennævnte retningslinjer i mente. Hvis sygeplejersken ikke har et patientologisk
og humanistisk menneskesyn, kan det i nogle tilfælde være svært for borgeren at
ændre mening og netop træffe den rette beslutning. Med andre ord er det vigtigt,
at sygeplejersken varetager borgerens tarv, så denne modtager behandling og
pleje under hensyn til individuelle omstændigheder, behov og værdier. (DSR)
I samtalen med borgeren er det vigtigt, at sygeplejersken benytter det rette gensvar og at det er hensigtsmæssigt. Det ville være uetisk af sygeplejersken at kommunikere via tildækkende gensvar, hvis borgeren har bekymringer hun/han vil tale om, men at disse bliver bagatelliseret af sygeplejersken. Dette vil være risikofyldt og kan skabe et tillidsbrud mellem sygeplejerske og borger. Sygeplejersken må derfor hele tiden foretage et etisk skøn i forhold til, hvad, der tjener borgeren bedst og overveje, hvilket gensvar, der er hensigtsmæssigt i den pågældende situation. I forhold til borgeren i vores case spiller det rette gensvar en væsentlig rolle, da vores borger er beskeden og har smerter i sit sår. Her skal man derfor tage sine forholdsregler, for ikke at "skræmme" borgeren væk, som kan resultere i fravalg af behandling. (Jørgensen, 2014).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar